II SZKOLNA DEBATA OKSFORDZKA
26 stycznia 2020 odbyła się już po raz drugi Szkolna Debata Oksfordzka przygotowana przez Koło Debat Oksfordzkich ZSHT.
Tym razem debatujący zmierzyli się z tezą „PŁATNOŚCI BEZGOTÓWKOWE POWINNY ZASTĄPIĆ PŁATNOŚCI GOTÓWKOWE”.
Skład drużyn był następujący:
Propozycja:
Karolina Baniowska kl. 1e, Patrycja Prokop kl. 2ep, Paulina Chruściel kl. 2ep,
Jan Chowaniec kl. 2eg.
Opozycja:
Patrycja Górnik kl. 1e, Gabriela Głowacz kl.1e, Monika Ryba kl. 1e, Piotr Giewont kl. 2ep.
Debatę jako Marszałek poprowadziła Sabina Król kl. 3e.
Debatę oceniało Jury w składzie: Pani wicedyrektor Małgorzata Michalska, opiekun koła Pani Maria Daniluk oraz Pani Danuta Trebunia-Pawlikowska.
W kręgach dziennikarstwa publicystycznego istnieje tradycyjne powiedzenie o dwóch typach gości: tych, którzy „wiedzą, więc się chętnie wypowiedzą” oraz tych, którzy „nie wiedzą, ale się chętnie wypowiedzą”. Jakże często po pytaniu dziennikarza, słyszymy 5-minutową przemowę, w której nie wybrzmiewa odpowiedź na zadane pytanie. Ileż to razy w potoku słów uczestników programów radiowych czy telewizyjnych trudno znaleźć choć jedną złożoną myśl?
Debata oksfordzka wymusza (choćby sztucznie i na chwilę) opowiedzenie się po jednej stronie i wyciągnięcie szeregu argumentów za lub przeciwko tezie. Każdy z mówców – zarówno opowiadających się za tezą jak i ten przeciw tezie – ma określony czas wypowiedzi i zadania do wykonania. Ograniczony czas na wypowiedź i nałożone przez drużynę na debatanta zadanie zmusza go do zwięzłości, argumentowania w punkt i podpierania się należycie dowodami (takimi jak statystyki, analizy, wypowiedzi autorytetów i specjalistów). Zdania przez to nasycone są treścią, a każde do wypowiedzi wnosi coś nowego wnosi.
Prezydent USA Woodrow Wilson zapytany, ile czasu zajmuje mu przygotowanie przemówienia, odpowiedział: „Jeśli mam mówić przez 10 minut, potrzebuję tygodnia, jeśli mam mówić godzinę, mogę zacząć natychmiast.” To wyjątkowa umiejętność: w kilka minut przedstawić wypowiedź pełną treści, logiczną i atrakcyjną w formie. Debata oksfordzka to ćwiczy
Udział w debatach pozwala ćwiczyć wystąpienia publiczne. Debata spośród innych metod wyróżnia się teatralnością, ćwiczy postawę i tembr głosu.
Do zwycięstwa w debacie niezbędna jest praca zespołowa! Bez wspólnego przygotowania się wszystkich czterech mówców jednej strony i rozdzielenia ról, układ wypowiedzi nie będzie uporządkowany i logiczny.
Debatujący po raz kolejny zaprezentowali wysoki poziom warsztatu debat oksfordzkich. zaprezentowali zasady teatralnej oprawy debaty przy jednoczesnym zachowaniu istoty przekazu. Uczniowie biorący udział w debatach nieustannie ćwiczą swoją charyzmę i wychodzą ze swojej strefy komfortu. Ostatecznie nieznaczną przewagą punktów wygrała drużyna Opozycji.
Spółdzielnia Uczniowska „Winien-Ma” przekazała słodki poczęstunek dla uczestników debaty. Dziękujemy.
Wszystkim uczestnikom serdecznie gratulujemy!