Praktykanci z Hotelarza zdobywają Berlin i Rimini!
Dwie grupy młodzieży z Zespołu Szkół Hotelarsko Turystycznych im. Władysława Zamoyskiego w Zakopanem w dniach 5-23 marca 2018 roku uczestniczyły w trzytygodniowych zagranicznych praktykach zawodowych. 18 uczniów i 3 opiekunów wzięło udział w projekcie pt „Zagraniczne praktyki uczniów Hotelarza – gwarancją sukcesu w zawodzie” w ramach projektu „Staże zagraniczne dla uczniów i absolwentów szkół zawodowych oraz mobilności kadry kształcenia zawodowego”. Projekt ten realizowano ze środków PO WER sektor Kształcenie i szkolenia zawodowe.
Partnerami, pośredniczącymi w naszym projekcie i odpowiedzialnymi za zorganizowanie praktyk w zagranicznych firmach informatycznych, ekonomicznych oraz hotelarsko-turystyczno-gastronomicznych były doświadczone instytucje: Berlink ETN GmbH w Berlinie i Sistema Turismo s.r.l. w Rimini.
Pierwsza grupa uczniów w zawodzie technik informatyk oraz technik ekonomista odbyła praktykę w Berlinie, natomiast druga grupa w zawodzie technik hotelarstwa, technik obsługi turystycznej oraz technik żywienia i usług gastronomicznych miała możliwość praktykować we włoskim Rimini.
Nie było łatwo zakwalifikować się do tak atrakcyjnego projektu! Aby znaleźć się w grupie szczęśliwców, należało pomyślnie przejść rekrutację, która obejmowała rozmowę z języka angielskiego, test z wiedzy przedmiotowej, brana pod uwagę była również opinia wychowawcy i CV, które musiał napisać każdy z kandydatów.
Przed wyjazdem uczniowie uczestniczyli w dodatkowych zajęciach, odbywając kurs języka angielskiego, niemieckiego i włoskiego, przygotowanie kulturowe oraz przygotowanie psychologiczno-pedagogiczne. Niezwykle istotne okazało się tez spotkanie informacyjno-organizacyjne, podczas którego wyjeżdżający uczniowie i ich rodzice zostali poinformowani o wszelkich formalnych aspektach stażu.
Warto podkreślić, że udział w projekcie był dla uczniów całkowicie darmowy. W ramach przyznanych środków uczestnicy mieli zapewnione bezpłatne zajęcia, przygotowujące do udziału w praktykach, transport zagraniczny, noclegi, wyżywienie, bilet na komunikację miejską i ubezpieczenie. Uczestnicy praktyk otrzymali również wsparcie finansowe w postaci tzw. „kieszonkowego”.
Uczniowie, odbywający praktyki w Berlinie, mieszkali u niemieckich rodzin, dzięki czemu mieli doskonałą okazję, żeby rozwijać swoje umiejętności językowe. Każdego dnia, pracując w wyznaczonych firmach, sami podróżowali berlińskim metrem lub autobusami, co było nie tylko pewnego rodzaju przygodą, ale także nauką samodzielności. W pracy posługiwali się językiem niemieckim, jak i również angielskim. Praktyki zawodowe, to nie tylko praca. Znalazł się czas na odpoczynek, rozrywkę i zwiedzanie pięknych miejsc. Młodzież zwiedziła min. Bundestag, Muzeum Island oraz Poczdam.
Uczniowie, którzy wyjechali do Rimini, byli zakwaterowani w hotelu tuż przy plaży. Oprócz odbywania praktyk tej grupie udało się zwiedzić piękne okolice, miasteczka, zjeść wspaniałą włoską pizzę w restauracji z … bawarskim wystrojem! Wzięli też udział w wycieczkach do Florencji (samodzielnie organizując sobie wyjazd), a także do San Marino i Wenecji, po której oprowadzała ich rodowita wenecjanka, mówiąca po polsku. Co prawda, opowiadając o mostku westchnień myliła wzdychanie ze zdychaniem, ale miło było posłuchać opowieści o mieście w języku polskim…
W trakcie odbywania praktyk młodzież zrealizowała założone cele szczegółowe, tj.: poznanie obowiązujących procedur i standardów na zachodnioeuropejskim rynku pracy oraz doskonalenie umiejętności językowych. Uczniowie mieli również szansę na poznanie kultury i obyczajów Niemiec oraz Włoch i na konfrontację posiadanej wiedzy teoretycznej z zakresu swojego profilu zawodowego z praktyką.
Dzięki pobytowi i pracy w innym kraju, o innej kulturze, odmiennych zwyczajach, upodobaniach i mentalności stażyści otrzymali cenną lekcję tolerancji i wyrozumiałości dla wszelkiej inności. Mieli tez okazje wypracować w sobie otwartość na odmienne kultury i zwyczaje, nie zawsze dla nas zrozumiałe i często trudne do zaakceptowania.
Nabyli też nowe umiejętności społeczne i adaptacyjne, ułatwiające współdziałanie w grupie – zarówno towarzyskiej jak i w zespole zawodowym; zdolność rozwiązywania codziennych problemów, zrozumienie i tolerancję dla innych członków zespołu. Udział w projekcie przyczynił się do wzrostu poczucia własnej wartości i podniesienia samooceny. Niewątpliwie udział w praktykach wpłynął na osobisty rozwój uczestników i motywację do dalszej nauki, a rozwijanie nowych kompetencji stało się szansą na znalezienie lepszej pracy.
Wszyscy uczestnicy po zakończeniu praktyki otrzymali od Partnerów certyfikaty, które stanowią doskonałe potwierdzenie zdobytych umiejętności zawodowych.
Natomiast po zakończeniu projektu uczniowie jak i opiekunowie otrzymują ponadto certyfikaty Europass-Mobilność, dzięki którym nabyte przez nich umiejętności i kwalifikacje zawodowe nabierają postać formalną i uznawaną przez europejskich pracodawców.
Wszyscy uczestnicy podkreślają, że trzy tygodnie praktyk upłynęły bardzo szybko, a zdobyte doświadczenia na pewno będą w przyszłości cennym atutem w trakcie poszukiwania pracy.