CO GWARANTUJE EUROPA? ZAWODOWE PRAKTYKI UCZNIÓW HOTELARZA – PODSUMOWANIE PROJEKTU
Zespół Szkół Hotelarsko Turystycznych im. Władysława Zamoyskiego w Zakopanem opracował trzeci z kolei projekt zagranicznych praktyk zawodowych, który w lipcu 2019 roku został zatwierdzony do realizacji. Projekt finansowany jest przez Europejski Fundusz Społeczny w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój. Zyskał nazwę: „Europejskie staże zawodowe uczniów i nauczycieli Hotelarza” o numerze: 2019-1-PL01-KA102-062141. Po trudnej rekrutacji, dokonanej w październiku 2019, która obejmowała testy i rozmowy kwalifikacyjne, wybrana grupa najlepszych uczniów wzięła udział w przygotowawczych zajęciach językowych (język angielski zawodowy, język hiszpański) oraz zajęciach kulturowych i psychologiczno-pedagogicznych.
Następnie młodzież (34 osoby) w terminie 17 lutego – 6 marca 2020 odbyła trzytygodniowy staż zawodowy. Do Portsmouth (Wielka Brytania) wraz z opiekunami: Panem mgr inż. Wacławem Kuchtą, Panią mgr Moniką Guzik, Panią mgr Jolantą Podsiadłowska oraz z Panią mgr Małgorzatą Bachledą-Księdzularz pojechało 18 uczniów, w zawodzie technik ekonomista: Krzysztof Bulanda, Ernest Kolbrecki, Gabriela Kula, Karolina Kula, Marek Kuruc, Aleksandra Mirga, Anna Macura, Klaudia Matyjasik, Paulina Staszel, Magdalena Ustupska, a w zawodzie technik informatyk: Rafał Gładysz, Andrzej Łukaszczyk, Maciej Łukaszczyk, Maciej Palenica, Kacper Sroka, Marek Jarząbek, Wawrzyniec Trzebunia, Mateusz Wiaderny.
Natomiast trzytygodniowy staż w Maladze (Hiszpania) w zawodzie technik hotelarstwa, technik obsługi turystycznej oraz technik żywienia i usług gastronomicznych odbyło pod opieką Pana mgr Sebastiana Kucharskiego, Pani dr Joanny Ząbkowskiej oraz Pani mgr Zofii Żegleń 16 uczniów: Łukasz Bargiel, Daniel Bubla, Magdalena Bukowska, Michał Bukowski, Bartłomiej Budz, Kinga Chramiec, Weronika Czernik, Kinga Dziedzic, Paulina Klag, Karolina Kocańda, Małgorzata Król, Elżbieta Kukulak, Agata Łukaszczyk, Karolina Łukaszczyk, Yuliia Sierikova, Angelika Wojtanek.
Partnerami, pośredniczącymi w naszym projekcie, były doświadczone instytucje: Training Vision Lid w Portsmouth i Tribeka Training Lab S.L.U w Maladze. Partnerzy ci odpowiadali za zorganizowanie praktyk w zagranicznych firmach informatycznych, ekonomicznych oraz hotelarsko-turystyczno-gastronomicznych.
W Portsmouth uczniowie mieszkali u rodziny angielsko-włoskiej, natomiast w Maladze w hotelu. Uczestnicy projektu wzięli udział w wycieczkach krajoznawczych. Grupa informatyczno-ekonomiczna zwiedziła Portsmouth i okolice oraz Londyn, natomiast grupa turystyczno-hotelarsko-gastronomiczna Malagę i Grenadę.
Celem projektu było nie tylko nabycie umiejętności pracy w wielonarodowym zespole, zapoznanie się ze sposobem funkcjonowania przedsiębiorstw za granicą, ale też podniesienie poziomu umiejętności w zakresie języka obcego (angielskiego, hiszpańskiego), a w szczególności języka obcego zawodowego. Istotne również było zwiększenie motywacji do dalszej nauki, rozszerzenie horyzontów uczestników poprzez zapoznanie się z kulturą i historią krajów goszczących, a ponadto podwyższenie aspiracji zawodowych i osobistych czy nawiązanie międzynarodowych kontaktów i wymiana doświadczeń z pełną tolerancją i szacunkiem dla innych narodowości.
I tak się stało!!! Mam wrażenie, że te szczytne cele zostały w ogromnym stopniu osiągnięte.
O realizacji projektu i wrażeniach z praktyk mieliśmy okazję usłyszeć 28 września br. poprzez połączenie on-line (tę formę zakończenia i podsumowania wymusiła sytuacja związana z COVID-19). Podczas podsumowania przed komputerami zasiedli młodsi koledzy i koleżanki (z klas pierwszych i drugich), wzruszeni i dumni rodzice uczestników oraz sami praktykanci. Imprezę zaszczycił dyrektor szkoły, Pan mgr Zdzisław Króżel, obecni byli również opiekunowie obu stażowych grup.
Pomysłodawczyni projektu, pani Justyna Trzebuniak zaprezentowała partnerskie firmy, pani Magdalena Kamińska – koordynator projektu opowiedziała o jego realizacji – począwszy od rekrutacji, poprzez logistyczne działania – planowanie wydatków, zakup biletów, przygotowanie dokumentacji i certyfikatów. Następnie młodzi – praktykanci mieli okazję przedstawić swoje doświadczenia w pracy w różnych firmach, a także atrakcje, jakie wypełniały ich wolny czas. Prezentację o Portsmouth i Londynie przedstawili Aleksandra Mirga i Wawrzyniec Trzebunia. Natomiast o hiszpańskiej przygodzie opowiedzieli: Yuliia Sierikova, Kinga Chramiec i Elżbieta Kukulak. Obejrzeliśmy też nakręcony przez Mateusza Wiadernego ucznia kl. 4I film „kuchenne rewelacje” przyszłych techników żywienia i usług gastronomicznych, a Yuliia Sierikova – uczennica kl. 3 T zaprezentowała przygotowany przez siebie przewodnik po Maladze. Radość, z jaką opowiadali, dojrzałe spostrzeżenia na temat różnic językowych, kulturowych i mentalnych – to wszystko świadczy o zdobyciu bezcennej wiedzy i niezaprzeczalnych korzyściach z udziału w projekcie.
A najważniejsze, że wszyscy uczestnicy projektu: koordynatorzy wraz z dyrekcją, opiekunowie, rodzice – którzy zaufali organizatorom i praktykanci – wspólnie wspominali, cieszyli się wyjątkowymi wrażeniami i dzielili doświadczeniami.
Taki rodzaj edukowania młodych jest bezcenny i należy go kontynuować!