DEBATA OKSFORDZKA
17 listopada 2020 odbyła się Debata Oksfordzka przygotowana przez Koło Debat Oksfordzkich ZSHT.
Na początek kilka słów czym jest i jakie są zasady debaty oksfordzkiej.
Debata oksfordzka to bardzo sformalizowany typ dyskusji dwóch drużyn – propozycji i opozycji – nad postawioną tezą. Drużyny są czteroosobowe, propozycja broni tezy debaty, opozycja stara się ją obalić. W trakcie debaty oponenci mogą sobie nawzajem zadawać pytania. Debatą kieruje Marszałek, który czuwa nad jej porządkiem, udziela głosu kolejnym osobom z drużyny propozycji i opozycji. Każdy z członków drużyny ma określoną rolę. W debacie biorą również udział Jurorzy – Eksperci, którzy ocenią wystąpienia na podstawie zawartych w karcie oceny kryteriów. Ocenie podlegają m.in. struktura wypowiedzi, trafność argumentów i kontrargumentów, kultura i styl wystąpienia, retoryka oraz spójność całej drużyny. Po zakończeniu debaty Jurorzy wskazują swój werdykt i wyłaniają zwycięską drużynę. W debacie bierze udział także publiczność.
Ze względu na wprowadzone nauczanie zdalne debata odbyła się online na platformie Teams. Teza zorganizowanej debaty brzmiała „Rozwój przemysłu jest ważniejszy niż rozwój kultury”.
Skład drużyn był następujący:
Propozycja: Paulina Maczyszyn, Klaudia Wysocka, Patrycja Górnik, Alicja Cikowska.
Opozycja: Sabina Król, Patrycja Prokop, Monika Ryba, Piotr Giewont.
Debatę jako Marszałek poprowadziła opiekun koła Pani Maria Daniluk, a wystąpienia oceniało Jury w składzie: Pani wicedyrektor Małgorzata Michalska oraz Pani Danuta Larkowska.
Mimo że wszyscy uczestnicy tej debaty byli debiutantami, nie zawiedli ani publiczności, ani jurorów, prezentując wysoki poziom oratorski i merytoryczny. Decyzją Jury ostatecznie wygrała drużyna opozycji.
Publiczność składająca się z kl. 2Eg i 3E również głosowała za i przeciw tezie. W pierwszym głosowaniu ponad 60% osób zgadzało się z tezą. Natomiast w drugim głosowaniu, czyli po wysłuchaniu debaty okazało się, że 70% głosów było przeciwnych tezie, co tylko potwierdza, że argumenty opozycji przekonały sporą część audytorium do zmiany zdania.
Jednak nie tylko o wygraną tutaj chodzi. Dla uczestników udział w takim wydarzeniu to przede wszystkim:
- zmierzenie się z tremą jaka niewątpliwie towarzyszy wystąpieniom publicznym,
- bardzo skuteczny sposób na ćwiczenie umiejętności oratorskich,
- nauka jak kulturalnie i rzeczowo dyskutować – bez agresji, z szacunkiem dla rozmówcy,
- szukania argumentów, które przekonają słuchaczy,
- nauka uważnego słuchania innych,
- praca zespołowa.
Ćwiczenie tych wszystkich umiejętności z pewnością zaowocuje w życiu uczestników debaty zarówno na gruncie prywatnym jak i zawodowym.
Wszystkim uczestnikom serdecznie gratulujemy!