A Decrease font size. A Reset font size. A Increase font size.

Aktualności – Zespół Szkół Hotelarsko Turystycznych

Przetarg na dzierżawę kuchni i stołówki

Dyrektor Zespołu Szkół Hotelarsko Turystycznych w Zakopanem ogłasza przetarg na dzierżawę pomieszczeń kuchni, stołówki i magazynów mieszczących się w budynku Internatu Zespołu Szkół Hotelarsko Turystycznych w Zakopanem przy ul. Modrzejewskiej 5, 34-500 Zakopane, z przeznaczeniem na prowadzenie działalności gastronomicznej.

Załącznik: Przetarg

 

LOREM IPSUM – DZIENNIK DEWELOPERA CZ. 10 – PROJEKT POZIOMÓW I GRYWALIZACJA

 

 

W naszym ostatnim dzienniku postanowiliśmy opisać etap prac, który pomimo, że był realizowany przez znaczący okres produkcji naszego dema, to jednak bardzo zgrabnie wpasowuje się w podsumowanie całości. Mowa o projektowaniu i budowie poziomów naszej gry. To po nich będzie poruszał się gracz i to one będą stanowić arenę przedstawianych wydarzeń. Wszystkie opracowane do tej pory elementy, skrypty, czy pomysły muszą zostać sprawnie zaimplementowane na ścieżce naszego bohatera, jednocześnie harmonijnie ze sobą współgrając.

Czytaj dalej

WYJŚCIE Z KLASĄ 2TP DO HOTELU BELVEDERE

 

W środę  16.06  klasa 2Tp pod opieką Pani Barbary Nowaczyk i Pani Agaty Serwickiej udała się na lekcji pracowni turystycznej do Hotelu Belvedere. Młodzież  dowiedziała się, jak wygląda praca na różnych stanowiskach w tym obiekcie oraz jak kształtują się ceny w poszczególnych okresach roku.  Uczniowie mieli okazję obejrzeć wybrane pokoje, sale konferencyjne oraz dwie restauracje w hotelu.

Czytaj dalej

LOREM IPSUM – DZIENNIK DEWELOPERA CZ. 9 – EFEKTY CZĄSTECZKOWE I OŚWIETLENIE

 

Silnik „Unity” na którym tworzyliśmy naszą grę jest profesjonalnym środowiskiem powszechnie wykorzystywanym przy kreowaniu wielu pełnoprawnych tytułów. Posiada on ogrom narzędzi i funkcjonalności, które można zaimplementować w swojej produkcji. Trzeba jednak pamiętać, iż ich złożoność i mnogość sprawia, że nauka wykorzystania chociaż kilku z nich w podstawowej formie zajmuje naprawdę dużo czasu. Dzięki odpowiedniemu rozplanowaniu kolejnych etapów naszej pracy i uwzględnieniu możliwych komplikacji technicznych, których niestety nie da się uniknąć w tego typu projektach udało nam się znaleźć czas, by spróbować swoich sił w bardziej zaawansowanych  funkcjach „Unity”. Naszym specjalistą od efektów specjalnych został Jasiek, który całymi dniami (i nocami) dodawał  blasku i dynamiki do etapów projektowanych przez Daniela. Czytaj dalej

Wycieczka szkoleniowa do Krakowa-Balic

 

W dniu 11 czerwca klasa 3T uczestniczyła w wycieczce szkoleniowej do Krakowa-Balic pod opieką p. Marii Bobik, p. Joanny Ząbkowskiej – Para i p. Danuty Karpiel-Zwijacz. Była to praktyczna lekcja w porcie lotniczym, podczas której uczniowie zdobyli podstawowe informacje na temat pracy lotniska, zapoznali się m.in. z etapami obsługi pasażera przed wylotem oraz regulaminem lotów. W punkcie widokowym byli też świadkami lądowania samolotów linii Lufthansa i Eurowings. Wiedzą już jak zakładać maski tlenowe i kamizelki bezpieczeństwa podczas lotu samolotem w sytuacji awaryjnej oraz jakie warunki trzeba spełnić, by zostać stewardesą. Na koniec uczestnicy wycieczki otrzymali kubki upominkowe ze zdjęciem kokpitu samolotu.

Czytaj dalej

Podziękowania Urzędu Miasta dla naszych dzielnych WOLONTARIUSZY

 

W dniu 13 czerwca 2021 r. w trakcie obchodów Zakopiańskiego Dnia Dziecka na Dolnej Równi Krupowej miało miejsce wręczenie nagród Wolontariuszom z naszej szkoły. 29 uczniów otrzymało nagrodę za POMOC SENIOROM I DZIECIOM W CZASIE PANDEMI COVID-19, która polegała na rozmowie z Seniorem, robieniu zakupów, wykupowaniu lekarstw, wyprowadzaniu psa, dostarczaniu prasy, a czasami zrobieniu porządku w domu. Kolejnych 67 uczniów otrzymało ją za INNE DZIAŁANIA SPOŁECZNE  W CZASIE PANDEMI COVID -19 2020/2021 m. in.: Caritas, Dzieło Nowego Tysiąclecia, WOŚP, pomoc w ramach Dnia Ubogiego – zbiórka żywności i odzieży dla 12 biednych rodzin z  okolic Zakopanego, a także opieka nad DPS – Zakopane. Uczniowie przygotowywali także dla Seniorów własnoręcznie wykonywane stroiki z życzeniami na Boże Narodzenie, Święta Wielkanocne oraz laurki na dzień Babci i Dziadka.

Na wolontariuszy czekały wspaniałe życzenia w imieniu burmistrza Leszka Doruli, słodkie upominki i vouchery do Aquaparku.

Czytaj dalej

Wojewódzkie „Drużynowe biegi przełajowe”

 

W dniu 10.06.2021 odbyły się na terenie lotniska w Nowym Targu zawody wojewódzkie „Drużynowe biegi przełajowe „.

W zawodach wystartowały 2 drużyny z ZSHT dziewczyn i chłopców .

Dziewczyny zajęły 5 miejsce, a chłopcy 7.

 

Składy drużyn:

– drużyna pań – stoją od lewej : Skupień Anna bez nr ,Głowacz Gabriela 18, Arendarczyk Natalia 17, Chowaniec Patrycja 14 , Potoczek Natalia 13, Szeliga Iza, Galica Basia bez nr.

– drużyna panów – stoją od lewej: Łojas Kacper z nr 73, 75 Śmiałek Kacper, Dziwisz Michał 71, Chowaniec Andrzej 74, Jamiński Kacper 76, Fryźlewicz Jakub bez nr i Mateusz Czernik 72.

Czytaj dalej

Drugie życie w ZSHT

 

Z kampanią społeczną „Drugie życie” Zespół Szkół Hotelarsko Turystycznych w Zakopanem związany jest od roku 2013. Z ogromnym zapałem szerzymy ideę transplantacji, podejmując w tym zakresie wiele działań. Uczniowie naszej Szkoły z dużym zaangażowaniem włączają się co roku w działania w ramach kampanii.

Pandemia koronawirusa, choć ograniczyła naszą stacjonarną działalność w bieżącym roku szkolnym, jednak nie pozbawiła nas woli niesienia w środowisko hasła kampanii „Masz dar uzdrawiania”!

Po raz kolejny w naszej Szkole rozdawaliśmy oświadczenia woli. Mamy nadzieję, że ich świadomi posiadacze będą mogli przyczynić się do uratowania ludzkiego życia.

Czekamy na kolejny rok szkolny, byśmy mogli znowu na ulicach naszego urokliwego miasta nieść ideę transplantacji, jako daru życia.

Zachęcamy Was ponownie do rejestrowania się na stronie DKMS jako potencjalni dawcy szpiku a także do odwiedzania stacji krwiodawstwa. Dziękujemy za wszystkie tegoroczne dary życia. Jesteście wspaniali!

@Kampania społeczna „Drugie życie”

Czytaj dalej

Rekrutacja na warsztaty w ramach Małopolskiej Chmury Edukacyjnej

 

Szanowni Uczniowie,

Departament Edukacji Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego w ramach projektu Małopolska Chmura Edukacyjna organizuje we wrześniu br. warsztaty dla uczniów. Zajęcia w ramach warsztatów prowadzone będą przez pracowników uczelni na podstawie przygotowanych scenariuszy, które przyczynią się do podniesienia kompetencji kluczowych uczniów.

Warsztaty odbędą się w terminie: 22.09.2021 – 26.09.2021 r.

– dnia 22.09.2021 (środa) godziny popołudniowe przyjazd uczniów z miejsc zbiórek (szkół) do Krakowa/Tarnowa/Suchej Beskidzkiej, zakwaterowanie w hotelach,

– warsztaty odbywać się będą w godzinach od 9:00 do 13:00 w dniach 23.09.2021 r. (czwartek) do 26.09 2021r. (niedziela), na uczelniach (lista poniżej):

Czytaj dalej

FINAŁ ROZGRYWEK SZKOŁY BIZNESU SPOŁECZNEGO

 

         W poniedziałek 31.05 odbył się w Krakowie finał rozgrywek „Szkoły Społecznego Biznesu”.  Naszą  szkołę reprezentowały Zuzanna Mrugała i Weronika Pańszczyk z klasy 2Tp. Uczennice dzielnie walczyły z 13 drużynami z różnych szkół z małopolski. Gra polegała na wyprodukowaniu jak największej liczby różnych produktów, odbyciu jak największej liczby wypraw handlowych oraz finansowaniu wybranych fundacji.  Istotną rolę odgrywały umiejętności prowadzenia skutecznych negocjacji z pozostałymi uczestnikami rozgrywek. Gra jest symulacją mechanizmów wolnego rynku i nawiązuje do działalności produkcyjnej i handlowej rzemieślników z tkackiego ośrodka andrychowskiego w XVIII w. Została opracowana przez Małopolski Instytut Kultury w Krakowie, jako narzędzie edukacyjne, szkoleniowe i integracyjne służące do pracy z grupą. Gra uczy logicznego myślenia i planowania. Po zakończeniu rywalizacji uczestnicy podążyli za przewodnikiem „Tropem krakowskich spółdzielców, rzemieślników i kupców” po Starym Mieście.

Czytaj dalej

LOREM IPSUM – DZIENNIK DEWELOPERA CZ. 8 – PRZERYWNIKI FILMOWE I DŹWIĘK

 

Coraz częściej spotykamy się z próbami przeniesienia gry komputerowej na ekrany kin. Potocznie utarło się określać to zjawisko jako „egranizacja”. Niestety w świadomości współczesnego widza taki proces rzadko kiedy kończy się spektakularnym sukcesem. Jest to spowodowane wieloma czynnikami, ale jednym z najistotniejszych jest fakt, iż twórcy często wpadają w pułapkę powierzchownego podobieństwa tych dwóch mediów. Zarówno gra, jak i film pozwalają na opowiedzenie danej historii, lecz robią to w zupełnie różny sposób. O ile seans kinowy to rozrywka pasywna, która nie wymaga żadnych czynności od widza, o tyle gaming jest jej aktywną odmianą. Gracz steruje postacią, wykonuje zadania, podejmuje decyzje, a akcja może być przerwana przez liczne aktywności poboczne. W filmie nie ma miejsca na pauzy, zatrzymanie seansu, czy manipulowanie tempem akcji przez odbiorcę. Historia jest odtwarzana od początku do końca na „autopilocie” z identyczną zawartością dla wszystkich. Czytaj dalej

Drużynowe biegi przełajowe

 

W dniu 7.06.2021 odbyły się na terenie COS „Drużynowe biegi przełajowe „. W zawodach wystartowały 2 drużyny z ZSHT dziewczyn i chłopców co widać na załączonych obrazkach. Z przyjemnością muszę stwierdzić że mimo czasu pandemonium nasi uczniowie zaprezentowali się super bo wygrali w obydwu płciach. Teraz 10.06.2021 wybierają się na zawody wojewódzkie do Nowego Targu więc trzymajmy za nich kciuki aby tam wybiegali dobre miejsce.

Czytaj dalej

LOREM IPSUM – DZIENNIK DEWELOPERA CZ. 7 – GRAFIKA I ANIMACJE

 

Czasy, gdy gry komputerowe miały jedynie postać tekstową już dawno minęły. To co początkowo miało formę wpisywanych w klawiatury komend, z biegiem lat, rozwojem podzespołów, czy tworzeniem kolejnych siników graficznych zaczęło przyjmować zdumiewiającą wręcz postać wizualną. Dzisiaj nikt nie wyobraża sobie elektronicznej rozrywki bez atrakcyjnej oprawy graficznej. Może to być bliska fotorealizmu grafika 3D, kreskówkowa platformówka, czy stylizowana na klimaty retro opowieść rodem ze świata 16-bitowych pikseli. Za każdym jednak razem aspekty wizualne są głównym medium, za pośrednictwem którego gra komunikuje się z graczem. To ona pozwala nam zapoznać się ze stworzonym światem, przekazuje najważniejsze informacje z danego momentu przygody, nadaje klimat, często wywołuje emocje i niejednokrotnie tworzy swoiste skojarzenie między nasza produkcją, a wyobrażeniem odbiorcy. Często wystarczy jeden screen z gry, by gracz potrafił rozpoznać o jakim tytule mowa. Czytaj dalej

„LOREM IPSUM” ZWYCIĘŻYŁ W OGÓLNOPOLSKIEM KONKURSIE TWORZENIA GIER EDUKACYJNYCH „GEEK” !!!

 

Jesteśmy niezwykle szczęśliwi mogąc przekazać Wam wiadomość, że…

WYGRALIŚMY !!! 😉

Nasza gra „Lorem Ipsum” zajęła I miejsce w Polsce w konkursie tworzenia gier edukacyjnych „GEEK”.

 

Tytaniczna wręcz praca od początku roku szkolnego, setki godzin, poświęcone weekendy, ferie, święta i zarwane do rana nocki, niezwykły upór i pracowitość, a do tego niesamowita kreatywność i pomysłowość zostały ostatecznie docenione.

Nasza wspaniała drużyna składająca się z uczniów kl. 4I:

– Angelika Ciołek

– Daniel Pawlikowski

– Jan Świder

– Dominik Możdżeń

– Jordan Jira

pod przewodnictwem Pana Adriana Zająca pokonała konkurencję, najpierw zajmując I miejsce w Małopolsce, a potem deklasując reprezentantów wszystkich województw w Wielkim Finale, który został rozstrzygnięty na szczeblu krajowym. Czytaj dalej

Kampania społeczna „Drugie życie. Transplantacja – masz dar uzdrawiania”

 

 

28 maja obchodzimy Światowy Dzień Walki z Nowotworami Krwi. W tym dniu w szczególny sposób zwraca się uwagę na problem zachorowalności na nowotwory krwi i wyraża swoją solidarność z chorymi na całym świecie. W Polsce co godzinę ktoś słyszy diagnozę – nowotwór krwi. Ta podstępna choroba nie zna granic, może przyjść do każdego, bez względu na wiek, płeć, status społeczny. Symbolem tego dnia jest czerwony znak & pokazujący, że wspólnie możemy pokonać nowotwory krwi. Znak ten łączy ludzi, będąc tym samym symbolem wspólnoty i solidarności.

Przypominamy wszystkim członkom społeczności szkolnej, że szkolna kampania „Drugie życie. Transplantacja – masz dar uzdrawiania” w bieżącym roku szkolnym ma swoją edycję, jednak nasze działania różnić się będą od tych, które prowadzimy od kilku lat.

Transplantacja to trudny temat, wymagający zdobycia rzetelnej wiedzy, przemyślenia, podyskutowania z najbliższymi, którzy kiedyś mogą stanąć przed trudną życiową decyzją. Znajdź czas w okresie pandemii na to, by zastanowić się nad tym, co wiesz o transplantacji, czego powinieneś się dowiedzieć, jakie pytania zadać sobie i innym, co sądzą Twoi bliscy o przeszczepie organów? Usiądź w gronie najbliższych, podyskutuj, posłuchaj, wymień poglądy, poznaj też znaczenie pewnej „małej karteczki”, którą jest OŚWIADCZENIE WOLI. Powiedz swoim bliskim i znajomym, że warto ją posiadać, ponieważ ta z pozoru mała karteczka może uratować ludzkie życie.

Dołącz do szkolnej kampanii „Drugie życie”!

 

Czytaj dalej

LOREM IPSUM – DZIENNIK DEWELOPERA CZ. 6 – SYSTEM ROZWOJU POSTACI

Trafienie z naszą grą do odpowiednio dużego grona potencjalnych odbiorców i skłonienie ich do zagrania w nią to jedno – i jest to głównie zadanie marketingowe. Drugą kwestią jest natomiast zachęcenie go, a raczej stałe zachęcanie do tego, aby nadal chciał w nią grać, by dotrwał do końca, by nie zrezygnował z niej już na samym początku. Jak już wcześniej ustaliliśmy – dobra fabuła jest niezwykle istotna, lecz w elektronicznej rozrywce głównym rdzeniem naszej produkcji jest gameplay.

Przez cały czas, od początku do końca powinien nie tylko wciągać gracza, lecz także ustawicznie stanowić dla niego odpowiedni poziom wyzwania. To naprawdę nie mała sztuka, by odpowiednio porcjować i dawkować odbiorcy każdy z tych elementów na kolejnych etapach rozgrywki. Ile razy spotkaliśmy się z recenzjami chociażby filmów, lub seriali, gdzie autor narzeka, iż tytuł miał ogromny potencjał, lecz nie został on wykorzystany, że początkowe świetne tempo akcji nie dotrwało do końca, a finał był rozczarowujący? Twórcy „wystrzelali” się z najlepszych pomysłów już na samy początku chcąc szybko zebrać jak największą bazę widzów, lecz nie zostawili sobie żadnego asa na dalszą część, przez co ich obietnice wspaniałej historii okazały się tylko wydmuszką. Czytaj dalej

RAJD „SZAROTY”

21 maja 2021 roku odbył się V Rajd Szlakami Oddziału Partyzanckiego Wojciecha Duszy „Szaroty”, który od  pięciu lat organizuje Zbigniew Sikora we współpracy z lokalnymi samorządami.

Naszą szkołę podczas tegorocznej  edycji wydarzenia reprezentowały uczennice klasy 3e pod opieką p. Katarzyny Dziewońskiej – Kachnic.

 

Wojciech Dusza „Szarota” był pierwszą osobą na Podhalu, która zorganizowała oddział partyzancki walczący z Niemcami i kolaborantami podczas II wojny światowej.

Za swoją działalność niepodległościową i gotowość poniesienia najwyższej ofiary z życia w walce o suwerenność Państwa Polskiego został pośmiertnie uhonorowany przez Prezydenta RP Krzyżem z Mieczami Orderu Krzyża Niepodległości.

Rajd co roku wyrusza spod willi „Palace”, gdzie mieściła się siedziba Gestapo. W „katowni Podhala” byli więzieni, torturowani i rozstrzeliwani ludzie związani z oddziałami „Szaroty”.

Czytaj dalej

LOREM IPSUM – DZIENNIK DEWELOPERA CZ. 5 – GUI

Z technicznego punktu widzenia gra komputerowa to pewien rodzaj programu. By móc sprawnie z niego korzystać musimy mieć możliwość zarówno kontrolować go oraz przekazywać mu instrukcje, jak i otrzymywać od niego komunikację zwrotną. W ogólnym pojęciu służy do tego interfejs będący swego rodzaju pośrednikiem między maszyną, a człowiekiem. Często przyjmuje on graficzną postać np. w formie różnego rodzaju ikonek, czy przycisków, przez co przybiera najwygodniejszą i najbardziej czytelną formę dla użytkownika. Mówimy wtedy o tzw. GUI (Graphical User Interface), czyli Graficznym Interfejsie Użytkownika.

W przypadku elektronicznej rozrywki jego rola jest szczególnie istotna i złożona. Z jednej strony musi być on w pełni funkcjonalny i praktyczny, by umożliwić graczowi szybkie i komfortowe sterowanie systemem gry, odczytywanie komunikatów, czy znalezienie potrzebnych informacji. Z drugiej strony musimy cały czas jednak pamiętać, że mamy do czynienia z medium, które komunikuje się z nami głównie poprzez warstwę wizualną. Same teksty, czy zmieniające swą wartość cyferki to za mało.Z tego też powodu GUI musi wpasowywać się w artystyczny charakter produkcji, nie odróżniając się od jej stylu, tworząc z nią graficznie harmonijną całość. Elementy GUI często są sprytnie ukryte pod postacią interaktywnych grafik, opakowane w elementy wizualne zaczerpnięte z samej gry. Gdy chcemy pokazać ile nasza postać ma punktów życia, lub jaki jest wskaźnik jej wytrzymałości, możemy to zobrazować poprzez różnego rodzaju ampułki, symbole zanikającego pancerza, czy znikające ikonki. Ważne by w tym wszystkim nie zatracić czytelności i intuicyjności. Musimy także być świadomi, że zbyt duża ilość informacji, dosłowne zasypanie użytkownika komunikatami i danymi jest w stanie zdezorientować go i zniechęcić do gry w nasza produkcję. Czytaj dalej

LOREM IPSUM – DZIENNIK DEWELOPERA CZ. 4 – ŚWIAT GRY I PRZECIWNICY

 

LOREM IPSUM W OGÓLNOPOLSKIM FINALE KONKURSU

Niezmiernie nam miło poinformować, iż nasza gra „Lorem Ipsum” zajmując I miejsce w województwie awansowała do finału konkursu, który będzie odbywał się na szczeblu ogólnopolskim. Zmierzy się w Warszawie z pozostałymi reprezentantami poszczególnych województw.

Warto wspomnieć, że Małopolska okazała się najtrudniejszą do awansu grupą, gdyż to w niej zgłoszono zdecydowanie najwięcej prac.

Trzymajcie za nas kciuki 😉

Czytaj dalej

Harmonogram powrotu uczniów do nauki stacjonarnej

 

Od poniedziałku (do piątku, 14 maja) obowiązuje nowy plan lekcji.

W tym czasie przedmioty zawodowe praktyczne w technikum (tzw. pracownie) realizowane będą stacjonarnie, natomiast przedmioty ogólnokształcące oraz przedmioty zawodowe teoretyczne w formie zdalnej.

 

Od 17 maja br. zgodnie z aktualnym rozporządzeniem MEiN wprowadzamy naukę w tzw. systemie hybrydowym (50 proc./50 proc.) wg następujących zasad:

– od 17 do 21 maja br. do szkoły na wszystkie lekcje stacjonarne przychodzą uczniowie klas 2Ag, 2Eg, 2Gg, 2Ig, 2Tg, 2ZAg, 2ZBg, 3A, 3B, 3E, 3G, 3I, 3T, 3ZA, 3ZB;

– uczniowie pozostałych klas mają w tym czasie wszystkie lekcje zdalne.

 

– od 24 do 28 maja br. do szkoły na wszystkie lekcje stacjonarne przychodzą uczniowie klas pierwszych i drugich po szkole podstawowej (1A, 1E, 1G, 1I, 1T, 1ZA, 1ZB, 2Ap, 2Ep, 2Gp, 2Ip, 2Tp, 2ZAp, 2ZBp) oraz uczniowie klasy 2ZCg;

– uczniowie pozostałych klas mają w tym czasie wszystkie lekcje zdalne.

 

Od 31 maja br. uczniowie wszystkich klas uczą się już stacjonarnie w szkole.

Nominacje do tytułu „Małopolski Carolus”

 

„Życie jest talentem powierzonym każdemu z nas,

tak abyśmy je przemieniali i pomnażali,

czyniąc z niego dar dla innych…

 

 Jan Paweł II, XI ŚDM, Rzym 1996

 

„Małopolski Carolus” to małopolskie wyróżnienie mające być nagrodą dla uczniów, którzy wzorując się na osobie Jana Pawła II-człowieka wielu pasji- rozwijają swoje zdolności, talenty i zainteresowania w różnych dziedzinach. Czytaj dalej

LOREM IPSUM – DZIENNIK DEWELOPERA CZ. 3 – PROJEKT POSTACI

 

Mamy już pomysł na zarys naszej historii, jednakże musimy pamiętać, że gra komputerowa to nie interaktywna opowieść snuta przez narratora – wtedy mielibyśmy do czynienia z czymś, co bardziej przypomina w swej konstrukcji film. Tutaj fabułę należy samemu popychać do przodu, będąc w centrum wszystkich wydarzeń, swoim zachowaniem stanowiąc wyzwalacz dalszego jej progresu. A to wszystko odbywa się za pośrednictwem postaci, którymi sterujemy i w które się wcielamy. To oni będą naszymi przewodnikami po świecie gry, pokierujemy ich losami i to z nimi będziemy spędzać praktycznie cały czas. Ich projekt jest niezwykle ważny i może zadecydować o ostatecznym, końcowym kształcie naszej produkcji. Gracz powinien nawiązać naturalną więź z bohaterami, którymi steruje, zależeć mu na ich losach, chcieć pomóc osiągnąć im ich cele oraz w jakimś stopniu móc się też z nimi utożsamiać. Projekt postaci powinien oczywiście pasować do  formuły produkcji – czy tworzymy „testosteronowego twardziela” do wypełnionej trotylem gry akcji, czy uroczą, kawaii owieczkę do przygodówki rodem ze świata baśni braci Grimm. Czytaj dalej